مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س)تنکابن

  • خانه 
  • ثبت نام 
  • ورود 

روش تربيت انسان بالغ‏

20 آبان 1391 توسط هدایتی

روش تربيت انسان بالغ‏

تربيت اين انسان به طور خلاصه از ادراكات حضوري و بلاواسطه آغاز مي‏شود. تفكر در اين ادراكات حضوري و دور از شك و شبهه، با سؤال آغاز مي‏شود نه با شك، كه شك خود محتاج دليل است ولي سؤال بر اساس كنجكاوي انسان، عامل شروع استنتاج از ادراكات حضوري و سرآغاز جريان رشد و جريان رويش و فلاح است.

انبيا اين جريان فكري را از اسلام تا ايمان تا تقوا تا احسان تا اخبات تا سبقت تا قرب تا لقاء تا رضوان، پايه مي‏گذارند. و اين چنين جرياني، فلسفه‏ي اسلامي را توضيح مي‏دهد.

انسان با درك حضوري و با وجداني كه از خود دارد، وضعيت و تقدير و تركيبش را مي‏شناسد.شناخت وضعيت انسان، انعكاس ذهني واقعيت خارجي و جهان بيرون را، و حاكميت مسلط بر اين انسان و جهان را همراه دارد.شناخت تقدير و اندازه‏ي عظيم استعدادهاي انسان، استمرار و ادامه‏ي‏ انسان، پس معاد و دنياي ديگر را تحليل مي‏كند.شناخت تركيب انسان، نقش ضروري انسان و ضرورت تحرك را مشخص مي‏نمايد.

روش تربيت انسان بالغ‏

اينها مراحل رشد و فلاح و روييدن انسان است، كمون و استتار و جوانه زدن و سركشي و قدرت و غلظت و استغلاظ و استقلال.

هنگامي كه انسان اين گونه و بر اساس ادراكات حضوري، نه تجربه‏گرايي و نه عقل‏گرايي اصطلاحي، تفكراتش آغاز مي‏شود و روييدن آغاز مي‏كند، ناچار اين جريان فكري، به شهادت و حضور مي‏رسد؛ و به اشراق مي‏رسد، چون از اين جا منشأ گرفته است و از اين دامان سربلند كرده است.

دل منبع احساس و حب الخير است كه در سوره‏ي عاديات آمده. قبل از اين احساس، در انسان شهادتي به وجود مي‏آيد. اين شهادت همراه حب الخير، در انسان حركت ايجاد مي‏كند كه: «انه علي ذلك لشهيد و انه لحب الخير لشديد». «1» مي‏بيني كه شناخت و شهادت و حب و احساس و حركت و عمل، چگونه با يكديگر پيوند مي‏خورند و تفكيك شناخت و ايدئولوژي و عمل را بي‏معني و پوچ مي‏سازند. و اين گونه تربيت و فلسفه و عرفان و سلوك و اخلاق و فقه به هم پيوند مي‏خورند. چون با اين تربيت، اين بينش و شهادت مي‏آيد و اين شهادت و حب و بغض و احساس، به هم گره مي‏خورند و اخلاق اسلامي را شكل مي‏دهند و بدي‏هاي برخاسته از غريزه و محيط و تربيت و عادت را با اين شهادت و احساس تركيب مي‏كنند و تبديل مي‏كنند كه: «يبدل اللَّه سيئاتهم حسنات». «2» و اين تركيب با تلقين و حرف و يا رياضت و عادت نيست، كه به مقتضاي دعاي مكارم‏ الاخلاق، معرفت و يقين و محبت و ايمان و نيت و عمل، اين چهار عنصر با آنچه كه داري تركيب مي‏شوند و تبديل مي‏كنند. و در واقع شناخت و شهادت تو، با محبت و احساس، اساس اين تركيب هستند.تركيب معرفت و محبت، رذايل قوه‏ي واهمه و مخيله و عاقله و غضبيه و شهويه را تبديل مي‏كند. اين تبديل خصلت ممتاز اخلاقيات اسلامي است.اسلام براي تكميل خلق و خوي‏ها و تبديل رذايل و بدي‏ها، تنها بر حرف و تلقين و رياضت و عادت، تكيه نمي‏كند؛ كه در انسان تركيبي را از معرفت و محبت ايجاد مي‏كند، تا تبديل را فراهم كند و همان طور كه در طبيعت همراه تركيب، تبديل‏ها شكل مي‏گيرد و بن‏بست‏ها مي‏شكند، همان طور مي‏توان نعمت‏ها را به كفر تبديل كرد. اين خصلت ممتاز اخلاقيات اسلامي است كه مي‏تواند همراه تركيب، انسان را تبديل كند. واين چنين انسان مبدلي كه به دگرگوني رسيده، مي‏تواند طالب حضور باشد و در سلوك خود به آداب حضور روي بياورد و به فقه اسلام گره بخورد.

اين گونه از ادراكات حضوري همراه ذكر و يادآوري كار شروع مي‏شود و با تزكيه و تعليم، انسان به تدبر و تفكر و تعقل مي‏رسد؛ و به شهادت و تركيب‏هاي جديد و تبديل‏ها راه مي‏يابد.

نكته همين است كه ذكر مبناست، نه تلقين و شعار. آدم‏ها ادراكات حضوري دارند. لازم نيست كه در مرحله‏ي اول به آنها چيزي داد، كافي است به او يادآوري شود تا انديشه‏هاي مدفون برانگيخته شوند.

ذكر مبناست و رسول ذكر است. قرآن ذكر است. نماز ذكر است و آيات عالم آيه و نشان و ياد آورند و ذكر هستند.داستان، داستان تلقين نيست كه تو آن قدر به خودت دروغ بگويي كه خيال كني راست مي‏گويي. داستان، داستان ذكر است، كه فكر و ذكر تبديل به عهد و عمل و يقين و شهود مي‏شود. اسلام براي تربيت انسان بالغ، روشي دارد و اين روش در چهار حوزه انسان را دگرگون مي‏سازد.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: صفحه اصلی, حوزه, مدیریت, فرهنگی آموزشی پژوهشی, اخبار حوزه لینک ثابت

نظر از: فاتحی - جویبار [بازدید کننده]
فاتحی - جویبار

با سلام خدا قوت . مفید بود موفق باشید . به ما هم سر بزنید .

1392/07/27 @ 10:52


فرم در حال بارگذاری ...

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س)تنکابن

جدیدترین مطالب حوزه ها در این وبلاگ

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • صفحه اصلی
    • پیامبر اکرم (ص)
    • امام علی (ع)
    • حضرت صدیقه (س)
    • امام حسن (ع)
    • امام حسین (ع)
    • امام سجاد(ع)
    • امام محمد باقر(ع)
    • امام جعفر صادق(ع)
    • امام موسی کاظم (ع)
    • امام رضا (ع)
    • امام محمد تقی(ع)
    • امام علی نقی(ع)
    • امام عسگری (ع)
    • صاحب الزمان (عج)
  • حوزه
    • مدیریت
    • فرهنگی آموزشی پژوهشی
    • کتابخانه
    • اخبار حوزه
  • مباهله
  • ماه صفر
  • ماه صفر
  • شهادت حضرت رقیه(س)
  • ولادت امام موسی کاظم(ع)
  • روز دانشجو
  • ۱۸ آذر،معرفی عراق به عنوان آغازگر جنگ
  • روز وحدت حوزه و دانشگاه
  • شب یلدا
  • روز وحدت حوزه و دانشگاه
  • اعلام انزجار عمومي نسبت به توهين به ساحت مقدس رسول اكرم(ص)
  • نقش زنان در پيروزي و به ثمر رسيدن انقلاب اسلامي ايران
  • 22بهمن
  • 22بهمن
  • پذيرش حوزه علميه
  • شهادت سیاسی‌ترین بانوی بهشتی
  • ریش سفیدها برای ازدواج جوانان پادرمیانی کنند!
  • ولادت حضرت زهرا(س)
  • برگزاری کرسی آزاد اندیشی
  • عيد مبعث
  • ولادت امام حسين(ع)

فیدهای XML

  • Atom: مطالب
  • RDF: مطالب
  • RSS 0.92: مطالب
  • RSS 2.0: مطالب
  • _sitemap: مطالب
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس