روش تربيت انسان بالغ
روش تربيت انسان بالغ
تربيت اين انسان به طور خلاصه از ادراكات حضوري و بلاواسطه آغاز ميشود. تفكر در اين ادراكات حضوري و دور از شك و شبهه، با سؤال آغاز ميشود نه با شك، كه شك خود محتاج دليل است ولي سؤال بر اساس كنجكاوي انسان، عامل شروع استنتاج از ادراكات حضوري و سرآغاز جريان رشد و جريان رويش و فلاح است.
انبيا اين جريان فكري را از اسلام تا ايمان تا تقوا تا احسان تا اخبات تا سبقت تا قرب تا لقاء تا رضوان، پايه ميگذارند. و اين چنين جرياني، فلسفهي اسلامي را توضيح ميدهد.
انسان با درك حضوري و با وجداني كه از خود دارد، وضعيت و تقدير و تركيبش را ميشناسد.شناخت وضعيت انسان، انعكاس ذهني واقعيت خارجي و جهان بيرون را، و حاكميت مسلط بر اين انسان و جهان را همراه دارد.شناخت تقدير و اندازهي عظيم استعدادهاي انسان، استمرار و ادامهي انسان، پس معاد و دنياي ديگر را تحليل ميكند.شناخت تركيب انسان، نقش ضروري انسان و ضرورت تحرك را مشخص مينمايد.